بهبود هموگلوبین A1C و جلوگیری از پوکی استخوان در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1

3 ژوئن 2016- جلوگیری از کاهش دانسیته ی معدنی استخوانی (BMD) در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 از طریق بهبود سطح هموگلوبین A1Cامکان پذیر است.

 بر اساس مطالعه ای که در کنگره ی غدد درون ریز اروپا ارائه  گردید، کنترل بهتر قند خون به سلامت  استخوان ها از طریق حفظ مواد معدنی ضروری کمک می کند.

 محققان دانشگاه Thessalyدر یونان اعلام کردند: کاهش مقدار هموگلوبین A1C  تأثیر قابل توجهی بر افزایش قدرت استخوانی بیماران  مبتلا به دیابت نوع 1 دارد.

محققان اطلاعات 107 بیمار مبتلا به دیابت نوع 1 را که از ستون فقرات کمری و استخوان فمور گردن آنها اسکن DXA  تهیه شده بود، آنالیز کردند.

95 فرد دیگر که از نظر خصوصیات سنی، جنسیت و نمایه ی توده ی بدنی تقریباً مشابه با گروه مبتلا به  دیابت نوع 1 بودند در گروه کنترل بررسی شدند.

 محققان میزان باز جذب استخوان را در تشکیلات استخوانی و مقدار هموگلوبین  A1Cآنها را اندازه گیری کردند، یک سال پس از اندازه گیری اولیه اینکار برای 50 نفر از بیماران گروه دیابت نوع 1 تکرار شد.

از میان50 بیماری که پس از یکسال برای آزمایشات مراجعه نمودند، 36 نفراز آنها دارای هموگلوبین  A1Cبرابر با5 درصد(6 mmol/mol) یا کمتر بودند. در این افرادتراکم معدنی استخوان ستون فقرات کمری، 3.3  درصد و تراکم مواد معدنی استخوان فمور گردن، 5.6  درصد افزایش یافته بود.

محقق ارشد این تحقیق دکتر Barmpaمی گوید: بنظر می رسد بهبود مقدار هموگلوبین A1Cبه بهبود تراکم  ماده ی معدنی استخوان و ثبات توده ی استخوانی در این بیماران کمک می کند.

او می افزاید: شناسایی عواملی که بر استخوان بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 تأثیر می گذارد، می تواند به بهبود سلامت استخوانهای آنها کمک کند.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/jun/better-hba1c-levels-can-prevent-bone-mineral-density-loss-in-type-1-diabetes-90416564.html